Fagpersoner

Birkebakken kan findes på Tilbudsportalen, Facebook og LinkedIn.
Vi tager også gerne imod besøg til en snak og en rundvisning.

Skabelsen af Birkebakken i sin nuværende form har været en længere proces.

Birkebakken fik sit navn i 1984 i forbindelse med, at institutionen flyttede til den nuværende placering på Hejredalsvej i Brabrand.

I 2019 trådte Birkebakken ud af driftsoverenskomsten med Aarhus Kommune og i samme proces oprettedes Birkeskolen, som er et STU-tilbud.

1. januar 2022 blev Birkebakken og Birkeskolen fusioneret til en samlet institution, så bygningen nu rummer bodel for børn og unge mennesker med multiple funktionsnedsættelser i alderen 0-25 år, samt STUtilbud for samme målgruppe dog i alderen 15-25 år.

Efter en svær opstart med flere ledige pladser på både bodel og STU-tilbud, er det nu lykkedes at få fuldt hus begge steder, hvilket vidner om, at begge tilbud er relevante for målgruppen.

Dertil diskuteres løbende hvilke tiltag, der skal iværksættes for at gøre Birkebakken til et hjem og et sted, der kan danne rammen om såvel det gode liv og den gode udvikling for den enkelte beboer/elev, som det gode arbejdsliv for medarbejderne.

LÆS PDF MED BIRKEBAKKENS VÆRDIGRUNDLAG

Værdier – Summen af det vi tror på, det vi gør og det vi ser:

  • At føle sig anerkendt
  • At føle sig værdifuld
  • At kunne udtrykke sig
  • At opleve meningsfuldhed
  • At føles sig som en del af samfundet
  • At blive set og hørt
  • At føle sig livsduelig
  • At opleve livsglæde
  • At føle sig ligeværdig
  • At være selvstændig
  • At føle integritet
  • At føle sig autentisk

YDELSESBESKRIVELSE

Klik på en § for at læse hele teksten

YDELSESBESKRIVELSE – BL § 43 – Brabrand 

 

 

MÅL- OG ALDERSGRUPPE 

Børn og unge mellem 0 og 18 år med multiple funktionsnedsættelser: 

  • Børn og unge med behov for pædagogisk hjælp og støtte til daglige gøremål samt stort behov for pleje og omsorg 
  • Børn og unge med omfattende og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser 

 

LOVGRUNDLAG 

Barnets Lov § 43. 

 

KERNEYDELSE 

  • Den faglige indsats tager udgangspunkt i den kommunale handleplan. 
  • Den faglige indsats er afhængig af den enkeltes pædagogiske støttebehov. 
  • Birkebakken er en pædagogisk institution (ikke behandlingsinstitution) og kan og må derfor ikke foretage eller iværksætte sundhedsfaglige indsatser uden lægelig vurdering og instruks. 

 

BARNET/DEN UNGE 

  • Den pædagogiske indsats tilrettelægges ud fra Birkebakkens pædagogiske fundament 
  • Indsatsen tager udgangspunkt i den kommunale bestilling. Herudfra udarbejdes en individuel pædagogisk plan i et tværfagligt team, der løbende evalueres og tilpasses  
  • Omfattende støtte, hjælp og pleje i forhold til alle aspekter i almindelig daglig livsførelse 
  • Tværfaglige teams der kan vejlede og støtte i pædagogiske og sundhedsfaglige behov 
  • Udvikling af kommunikative færdigheder tilpasset målgruppen 
  • Støtte til relevante aktiviteter, afstemt med kommunal sagsbehandler op ad den gældende bestilling 

 

SAMARBEJDE MED MYNDIGHED 

  • Indskrivningsproces (se pris og nærmere beskrivelse under takst) 
  • Opstartsmøde 
  • Opfølgningsmøde efter 3 måneder  
  • Udarbejdelse af individuel pædagogisk plan til kommunen, der fremsendes forud for handleplansmøde. Der forventes afholdt to årlige handleplansmøder. 
  • Resultatdokumentation 

 

SAMARBEJDE MED FAMILIE/NETVÆRK 

  • Støtte til kontakt til familie og primære sociale netværk 
  • Arrangementer for pårørende 

 

YDELSER 

  • Tøj- og lommepenge, gaver, kostgodtgørelse efter gældende regler 
  • Specialkost 
  • Plejeprodukter 
  • Eget værelse med basisinventar (skab og seng, skrivebord og kontorstol) 
  • Ledsagelse til læge, tandlæge, specialister, frisør o.l. 
  • Medicinhåndtering efter lægelig instruks 
  • Der tilbydes hjemtransport max 2 gange pr. måned op til 100 km fra Birkebakken 
  • Deltagelse i fælles aktiviteter 
  • Internetadgang 
  • Adgang til fællesrum 

 

MULIGHEDER FOR TILKØB 

  • Kompensation for manglende dagtilbud 
  • Ekstra pædagogisk eller sundhedsfagligt personale (1:1-støtte), både dag-, nat og ved opstart. Dette kan også være sundhedsfagligt personale til en given opgave der ikke alene kan understøttes af pædagogisk indsats. 
  • Supervision til pårørende 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten (ligeledes ved flytning af beboer ifm. indskrivning) 
  • Yderligere handleplansmøder udover de to årlige der er indeholdt i grundtaksten 
  • Yderligere udarbejdelse af materialer og deltagelse i møder udover handleplansmøder 
  • Særligt samvær med forældre o.a. relevante parter 

Takst for tilkøb faktureres med kr. 450,- pr. time. 

 

AFDELINGER OG PLADSER 

  • Birkebakken er beliggende i hhv. Brabrand og Thorning og har samlet 22 døgnpladser fordelt på tre afdelinger. Den ene afdeling har rumdækkende lift og badefaciliteter som badebåre mm. 
  • Personalet er tværfagligt sammensat dog fortrinsvist med pædagogisk personale 
  • Birkebakken råder over multihal, varmtvandsbassin og store udenomsarealer 

 

TAKST 2025 

Grundtaksten er 4.486 pr. døgn.  på både afdeling Kvisten og Udsigten. hvor der ydes støtte og guidning til at håndtere daglige gøremål, men hvor beboeren i en vis udstrækning er selvhjulpen ved badning, spisning, påklædning, samt socialt samspil, uden tæt voksenguidning og opsyn hele tiden. 

Taksten er under forudsætning af, at der modtages et dagtilbud i dagtimerne (8-14). 

Indsatsen skal bidrage til, at barnet/den unge oplever en øget mestring af sociale, følelsesmæssige, fysiske og kognitive udfordringer. At der opleves en øget livskvalitet, at tilværelsen opleves overskuelig og meningsfuld, samt at barnet/den unge modtager den hjælp og støtte, der er behov for til at varetage personlig pleje.  

Taksten er beregnet ud fra, at borgeren har behov for moderat specialpædagogisk indsats til nogle eller de fleste opgaver og aktiviteter. 

Tilbud om guidning i forbindelse med almindelig daglig livsførelse samt i en mindre grad støtte i forbindelse med aktiviteter med andre. 

Der beregnes en normering på 5 ansatte til 9 beboere på Kvisten. 

Der beregnes en normering på 4 ansatte til 6 beboere på Udsigten. 

Der er vågen nattevagt på begge afdelinger. 

 

SÆRLIGT I FORHOLD TIL INDFLYTNING OG OPSTARTSPROCES 

Forud for opstartsdatoen ligger et forberedende arbejde, hvor der indhentes materiale fra evt. tidligere opholdssted, kommunale sagsakter m.m. Derudover besøges evt. nuværende institutioner samt forældre/pårørende. Ud fra dette udarbejdes risikovurderinger, samt pædagogisk materiale, herunder udkast til handleplan m.m. Personale på Birkebakken undervises og sundhedsfagligt team håndterer og beskriver medicin- og sundhedsfaglige procedurer og notater, samt behov for evt. hjælpemidler og oplæring i disse. Samlet forbrug hertil er 24 timer. 

Da det er børn og unge der anbringes, vil der minimum de første tre døgn være behov for 1:1 (inkl. nattevagt), mhp. at sikre den gode indflytning. Herefter evalueres i samarbejde med myndighed. Samlet forbrug hertil er 51 timer. 

En indskrivningstakst på kr. 33.750,- (75 timer x kr. 450,-) vil derfor blive faktureret for indskrivningsprocessen og er at finde på første faktura. 

indskrivningsprocessen og er at finde på første faktura. 

 

BASISINVENTAR 

Udsigten: 

Værelserne er udstyret med loftlift. Basis indretning er en seng der kan hæve sænke med en max grundpris på kr. 16.000,-. Har barnet behov for specialdesignet seng, er det tillægskøb ved indskrivningen. Derudover er der klædeskab, skrivebord, kontorstol og mørklægnings- rullegardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien, så det får personligt præg. 

Badeværelser og fællesstue er indrettet med loftlift. 

Udsigten har en sanseseng i opholdsrummet. 

Badeværelserne har badebåre, basis toiletstole, skamler, puslebord. 

De fleste hjælpemidler som ståstativer, Walker, specialstole, special sejl, special toiletstole og kørestole skal tilpasses den enkelte, og stilles derfor ikke til rådighed som basisinventar. Det forventes at de ved indskrivningen aktuelle personlige bevillinger af hjælpemidler, forlænges og dækkes økonomisk af myndighed, så de står til rådighed for beboeren under hele opholdet på Birkebakken. 

Basis sejl til liften stilles til rådighed, samt basis vendelagner, såfremt der er behov for dette. 

Kvisten: 

Værelserne er indrettet med basis seng, med vådligger madras såfremt der er behov for dette. Klædeskab, reol, skrivebord, kontorstol og mørklægningsgardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien ved indflytning. 

MÅL- OG ALDERSGRUPPE 

Børn og unge mellem 0 og 18 år med multiple funktionsnedsættelser: 

  • Børn og unge med behov for pædagogisk hjælp og massiv støtte til daglige gøremål samt evt. stort behov for pleje 
  • Børn og unge med omfattende og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser 

 

LOVGRUNDLAG 

Barnets Lov § 43 

 

KERNEYDELSE 

  • Den faglige indsats tager udgangspunkt i den kommunale handleplan 
  • Den faglige indsats er afhængig af den enkeltes pædagogiske støttebehov 
  • Birkebakken er en pædagogisk institution (ikke behandlingsinstitution) og kan og må derfor ikke foretage eller iværksætte sundhedsfaglige indsatser uden lægelig vurdering og instruks 

 

BARNET/DEN UNGE 

  • Den pædagogiske indsats tilrettelægges ud fra Birkebakkens pædagogiske fundament 
  • Indsatsen tager udgangspunkt i den kommunale bestilling. Herudfra udarbejdes en individuel pædagogisk plan i et tværfagligt team, der løbende evalueres og tilpasses  
  • Omfattende støtte, hjælp og pleje i forhold til alle aspekter i almindelig daglig livsførelse 
  • Tværfaglige teams der kan vejlede og støtte i pædagogiske og sundhedsfaglige behov 
  • Udvikling af kommunikative færdigheder tilpasset målgruppen 
  • Støtte til relevante aktiviteter, afstemt med kommunal sagsbehandler op ad den gældende bestilling 

 

SAMARBEJDE MED MYNDIGHED 

  • Indskrivningsproces (se pris og nærmere beskrivelse under takst) 
  • Opstartsmøde 
  • Opfølgningsmøde efter 3 måneder  
  • Udarbejdelse af individuel pædagogisk plan til kommunen, der fremsendes forud for handleplansmøde. Der forventes afholdt to årlige handleplansmøder 
  • Resultatdokumentation 

 

SAMARBEJDE MED FAMILIE/NETVÆRK 

  • Støtte til kontakt til familie og primære sociale netværk 
  • Arrangementer for pårørende 

 

YDELSER 

  • Kost, tøj, lommepenge 
  • Plejeprodukter 
  • Eget værelse med basisinventar (skab og seng, skrivebord og kontorstol) 
  • Ledsagelse til læge, tandlæge, specialister, frisør o.l. 
  • Medicinhåndtering efter lægelig instruks 
  • Der tilbydes hjemtransport max 2 gange pr. måned op til 100 km fra Birkebakken 
  • Deltagelse i fælles aktiviteter 
  • Internetadgang 
  • Adgang til fællesrum 

 

 

MULIGHEDER FOR TILKØB 

  • Kompensation for manglende dagtilbud 
  • Ekstra pædagogisk eller sundhedsfagligt personale, både dag-, nat og ved opstart. Dette kan også være sundhedsfagligt personale til en given opgave der ikke alene kan understøttes af pædagogisk indsats. Ved konstateret behov for ekstra personale, må det forventes at støtten vil være vedvarende i en længere periode, da målgruppen fordrer stabilitet og tæt guidning. Ekstra støtte forventes dækket af et helt personale, da opgaven på Skovbakken i forvejen fordrer 1:1-støtte. Der kan derfor ikke forventes tilkøb der kan deles med andre beboere. 
  • Supervision til pårørende 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten (ligeledes ved flytning af beboer ifm. indskrivning) 
  • Yderligere handleplansmøder udover de årlige der er indeholdt i grundtaksten 
  • Yderligere udarbejdelse af materialer og deltagelse i møder udover handleplansmøder 
  • Særligt samvær med forældre o.a. relevante parter (eks. forældrehandleplaner) 
  • Hvis målsætningsarbejde fordrer opdateringer og evalueringer udover de planlagte hver 6. uge, vil dette være et tilkøb 

Takst for tilkøb faktureres med kr. 450,- pr. time. 

 

AFDELINGER OG PLADSER 

  • Birkebakken er beliggende i hhv. Brabrand og Thorning og har samlet 22 døgnpladser fordelt på tre afdelinger. Den ene afdeling (i Brabrand) har rumdækkende lift og badefaciliteter som badebåre m.m. 
  • Personalet er tværfagligt sammensat dog fortrinsvist med pædagogisk personale 
  • Birkebakken råder over multihal, varmtvandsbassin og store udenomsarealer 

 

 

 

TAKST 2025 

Grundtaksten er 8.823 pr. døgn.  på afdeling Skovbakken. hvor der ydes støtte og guidning til at håndtere daglige gøremål, men hvor beboeren i en vis udstrækning er selvhjulpen ved badning, spisning, påklædning. 

Taksten er under forudsætning af, at der modtages et dagtilbud i dagtimerne (8-14). 

Indsatsen skal bidrage til, at barnet/den unge oplever en øget mestring af sociale, følelsesmæssige, fysiske og kognitive udfordringer. At der opleves en øget livskvalitet, at tilværelsen opleves overskuelig og meningsfuld, samt at barnet/den unge modtager den hjælp og støtte, der er behov for til at varetage personlig pleje.  

Taksten er beregnet ud fra, at borgeren har behov for massiv specialpædagogisk indsats til nogle eller de fleste opgaver og aktiviteter. 

Tilbud om guidning i forbindelse med almindelig daglig livsførelse. 

Der beregnes med 1:1-normering i alle vågne timer. Der er 1 vågen nattevagt pr. 3 beboere. 

 

SÆRLIGT I FORHOLD TIL INDFLYTNING OG OPSTARTSPROCES 

Forud for opstartsdatoen ligger et forberedende arbejde, hvor der indhentes materiale fra evt. tidligere opholdssted, kommunale sagsakter m.m. Derudover besøges evt. nuværende institutioner samt forældre/pårørende. Ud fra dette udarbejdes risikovurderinger, samt pædagogisk materiale, herunder udkast til handleplan m.m. Personale på Birkebakken undervises og sundhedsfagligt team håndterer og beskriver medicin- og sundhedsfaglige procedurer og notater, samt behov for evt. hjælpemidler og oplæring i disse. Samlet forbrug hertil er 24 timer. 

Da det er børn og unge der anbringes, vil der minimum de første tre døgn være behov for 1:1 (inkl. nattevagt), mhp. at sikre den gode indflytning. Herefter evalueres i samarbejde med myndighed. Samlet forbrug hertil er 51 timer. 

En indskrivningstakst på kr. 33.750,- (75 timer x kr. 450,-) vil derfor blive faktureret for indskrivningsprocessen og er at finde på første faktura. 

 

 

BASISINVENTAR 

Værelserne er indrettet med basis seng, med vådligger-madras såfremt der er behov for dette. Klædeskab, reol, skrive-/spisebord, kontor-/spisebordsstol og mørklægningsgardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien ved indflytning. 

Har barnet behov for specialdesignet seng, er det tillægskøb ved indskrivningen. 

De fleste hjælpemidler som ståstativer, Walker, specialstole, special sejl, special toiletstole og kørestole skal tilpasses den enkelte, og stilles derfor ikke til rådighed som basisinventar. Det forventes at de ved indskrivningen aktuelle personlige bevillinger af hjælpemidler, forlænges og dækkes økonomisk af myndighed, så de står til rådighed for beboeren under hele opholdet på Birkebakken. 

 

Ydelsesbeskrivelse SL §107 – Brabrand 

MÅL- OG ALDERSGRUPPE 

Midlertidigt botilbud til voksne op til 25 år med multiple funktionsnedsættelser: 

  • Unge med behov for pædagogisk hjælp og støtte til daglige gøremål samt stort behov for pleje og omsorg 
  • Unge med omfattende og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser 

 

LOVGRUNDLAG 

Serviceloven § 107  

KERNEYDELSE 

  • Den faglige indsats tager udgangspunkt i den kommunale handleplan. 
  • Den faglige indsats er afhængig af den enkeltes pædagogiske støttebehov. 
  • Birkebakken er en pædagogisk institution (ikke behandlingsinstitution) og kan og må derfor ikke foretage eller iværksætte sundhedsfaglige indsatser uden lægelig vurdering og instruks. 

 

DEN UNGE 

  • Den pædagogiske indsats tilrettelægges ud fra Birkebakkens pædagogiske fundament 
  • Indsatsen tager udgangspunkt i den kommunale bestilling. Herudfra udarbejdes en individuel pædagogisk plan i et tværfagligt team, der løbende evalueres og tilpasses  
  • Omfattende støtte, hjælp og pleje i forhold til alle aspekter i almindelig daglig livsførelse 
  • Tværfaglige teams der kan vejlede og støtte i pædagogiske og sundhedsfaglige behov 
  • Udvikling af kommunikative færdigheder tilpasset målgruppen 
  • Støtte til relevante aktiviteter, afstemt med kommunal sagsbehandler op ad den gældende bestilling 

 

SAMARBEJDE MED MYNDIGHED 

  • Indskrivningsproces (se pris og nærmere beskrivelse under takst) 
  • Opstartsmøde 
  • Opfølgningsmøde efter 3 måneder  
  • Udarbejdelse af individuel pædagogisk plan til kommunen, der fremsendes forud for handleplansmøde. Der forventes afholdt et årligt handleplansmøde. 
  • Resultatdokumentation 

 

 SAMARBEJDE MED FAMILIE/NETVÆRK/VÆRGE 

  • Støtte til kontakt til familie og primære sociale netværk 
  • Arrangementer for pårørende 

 YDELSER 

  • Specialkost 
  • Plejeprodukter 
  • Eget værelse med basisinventar (skab og seng, skrivebord og kontorstol) 
  • Ledsagelse til læge, tandlæge, specialister, frisør o.l. 
  • Medicinhåndtering efter lægelig instruks 
  • Der tilbydes hjemtransport max 2 gange pr. måned op til 100 km fra Birkebakken 
  • Deltagelse i fælles aktiviteter 
  • Internetadgang 
  • Adgang til fællesrum 

 

MULIGHEDER FOR TILKØB 

  • Kompensation for manglende dagtilbud 
  • Ekstra pædagogisk eller sundhedsfagligt personale (1:1-støtte), både dag-, nat og ved opstart. Dette kan også være sundhedsfagligt personale til en given opgave der ikke alene kan understøttes af pædagogisk indsats. 
  • Supervision til pårørende 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten (ligeledes ved flytning af beboer ifm. indskrivning) 
  • Yderligere handleplansmøder udover det årlige der er indeholdt i grundtaksten 
  • Yderligere udarbejdelse af materialer og deltagelse i møder udover handleplansmøder 
  • Særligt samvær med forældre o.a. relevante parter (eks. forældrehandleplaner) 

Takst for tilkøb faktureres med kr. 450,- pr. time. 

 

BEBOEREN SKAL SELV DÆKKE UDGIFTER TIL: 

  • Kost, tøj, lommepenge og medicin 
  • Ikke planlagte aktiviteter i afdelingen, fx ture ud af huset efter eget ønske 
  • Der beregnes egenbetaling i forhold til botilbuddet 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten 

 

AFDELINGER OG PLADSER 

  • Birkebakken er beliggende i hhv. Brabrand og Thorning og har samlet 22 døgnpladser fordelt på tre afdelinger. Den ene afdeling har rumdækkende lift og badefaciliteter som badebåre mm. 
  • Personalet er tværfagligt sammensat dog fortrinsvist med pædagogisk personale 
  • Birkebakken råder over multihal, varmtvandsbassin og store udenomsarealer 

 

TAKST 2025 

Grundtaksten er 4.486 pr. døgn.  på både afdeling Kvisten og Udsigten. hvor der ydes støtte og guidning til at håndtere daglige gøremål, men hvor beboeren i en vis udstrækning er selvhjulpen ved badning, spisning, påklædning, samt socialt samspil, uden tæt voksenguidning og opsyn hele tiden. 

Taksten er under forudsætning af, at der modtages et dagtilbud i dagtimerne (8-14). 

Indsatsen skal bidrage til, at barnet/den unge oplever en øget mestring af sociale, følelsesmæssige, fysiske og kognitive udfordringer. At der opleves en øget livskvalitet, at tilværelsen opleves overskuelig og meningsfuld, samt at barnet/den unge modtager den hjælp og støtte, der er behov for til at varetage personlig pleje.  

Taksten er beregnet ud fra, at borgeren har behov for moderat specialpædagogisk indsats til nogle eller de fleste opgaver og aktiviteter. 

Tilbud om guidning i forbindelse med almindelig daglig livsførelse samt i en mindre grad støtte i forbindelse med aktiviteter med andre. 

Der beregnes en normering på 5 ansatte til 9 beboere på Kvisten. 

Der beregnes en normering på 4 ansatte til 7 beboere på Udsigten. 

Der er vågen nattevagt på begge afdelinger. 

 

SÆRLIGT I FORHOLD TIL INDFLYTNING OG OPSTARTSPROCES 

Forud for opstartsdatoen ligger et forberedende arbejde, hvor der indhentes materiale fra evt. tidligere opholdssted, kommunale sagsakter m.m. Derudover besøges evt. nuværende institutioner samt forældre/pårørende. Ud fra dette udarbejdes risikovurderinger, samt pædagogisk materiale, herunder udkast til handleplan m.m. Personale på Birkebakken undervises og sundhedsfagligt team håndterer og beskriver medicin- og sundhedsfaglige procedurer og notater, samt behov for evt. hjælpemidler og oplæring i disse. Samlet forbrug hertil er 24 timer. 

Da det er børn og unge der anbringes, vil der minimum de første tre døgn være behov for 1:1 (inkl. nattevagt), mhp. at sikre den gode indflytning. Herefter evalueres i samarbejde med myndighed. Samlet forbrug hertil er 51 timer. 

En indskrivningstakst på kr. 33.750,- (75 timer x kr. 450,-) vil derfor blive faktureret for indskrivningsprocessen og er at finde på første faktura. 

 

BASISINVENTAR 

Udsigten: 

Værelserne er udstyret med loftlift. Basis indretning er en seng der kan hæve sænke med en max grundpris på kr. 16.000,-. Har barnet behov for specialdesignet seng, er det tillægskøb ved indskrivningen. Derudover er der klædeskab, skrivebord, kontorstol og mørklægnings- rullegardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien, så det får personligt præg. 

Badeværelser og fællesstue er indrettet med loftlift. 

Udsigten har en sanseseng i opholdsrummet. 

Badeværelserne har badebåre, basis toiletstole, skamler, puslebord. 

De fleste hjælpemidler som ståstativer, Walker, specialstole, special sejl, special toiletstole og kørestole skal tilpasses den enkelte, og stilles derfor ikke til rådighed som basisinventar. Det forventes at de ved indskrivningen aktuelle personlige bevillinger af hjælpemidler, forlænges og dækkes økonomisk af myndighed, så de står til rådighed for beboeren under hele opholdet på Birkebakken. 

Basis sejl til liften stilles til rådighed, samt basis vendelagner, såfremt der er behov for dette. 

Kvisten: 

Værelserne er indrettet med basis seng, med vådligger madras såfremt der er behov for dette. Klædeskab, reol, skrivebord, kontorstol og mørklægningsgardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien ved indflytning. 

 

 

Ydelsesbeskrivelse SL §107 – Skovbakken 

MÅL- OG ALDERSGRUPPE 

Midlertidigt botilbud til voksne op til 25 år med multiple funktionsnedsættelser: 

  • Unge med behov for pædagogisk hjælp og massiv støtte til daglige gøremål samt evt. stort behov for pleje. 
  • Unge med omfattende og varige fysiske og psykiske funktionsnedsættelser 

 

LOVGRUNDLAG 

Serviceloven § 107 

KERNEYDELSE 

  • Den faglige indsats tager udgangspunkt i den kommunale handleplan. 
  • Den faglige indsats er afhængig af den enkeltes pædagogiske støttebehov. 
  • Birkebakken er en pædagogisk institution (ikke behandlingsinstitution) og kan og må derfor ikke foretage eller iværksætte sundhedsfaglige indsatser uden lægelig vurdering og instruks. 

 

DEN UNGE 

  • Den pædagogiske indsats tilrettelægges ud fra Birkebakkens pædagogiske fundament 
  • Indsatsen tager udgangspunkt i den kommunale bestilling. Herudfra udarbejdes en individuel pædagogisk plan i et tværfagligt team, der løbende evalueres og tilpasses  
  • Omfattende støtte, hjælp og pleje i forhold til alle aspekter i almindelig daglig livsførelse 
  • Tværfaglige teams der kan vejlede og støtte i pædagogiske og sundhedsfaglige behov 
  • Udvikling af kommunikative færdigheder tilpasset målgruppen 
  • Støtte til relevante aktiviteter, afstemt med kommunal sagsbehandler op ad den gældende bestilling 

 

SAMARBEJDE MED MYNDIGHED 

  • Indskrivningsproces (se pris og nærmere beskrivelse under takst) 
  • Opstartsmøde 
  • Opfølgningsmøde efter 3 måneder  
  • Udarbejdelse af individuel pædagogisk plan til kommunen, der fremsendes forud for handleplansmøde. Der forventes afholdt et årligt handleplansmøde. 
  • Resultatdokumentation 

 

SAMARBEJDE MED FAMILIE/NETVÆRK/VÆRGE 

  • Støtte til kontakt til familie og primære sociale netværk 
  • Arrangementer for pårørende 

 

YDELSER 

  • Specialkost 
  • Plejeprodukter 
  • Eget værelse med basisinventar (skab og seng, skrivebord og kontorstol) 
  • Ledsagelse til læge, tandlæge, specialister, frisør o.l. 
  • Medicinhåndtering efter lægelig instruks 
  • Der tilbydes hjemtransport max 2 gange pr. måned op til 100 km fra Birkebakken 
  • Deltagelse i fælles aktiviteter 
  • Internetadgang 
  • Adgang til fællesrum 

 

MULIGHEDER FOR TILKØB 

  • Kompensation for manglende dagtilbud 
  • Ekstra pædagogisk eller sundhedsfagligt personale, både dag-, nat og ved opstart. Dette kan også være sundhedsfagligt personale til en given opgave der ikke alene kan understøttes af pædagogisk indsats. Ved konstateret behov for ekstra personale, må det forventes at støtten vil være vedvarende i en længere periode, da målgruppen fordrer stabilitet og tæt guidning. Ekstra støtte forventes dækket af et helt personale, da opgaven på Skovbakken i forvejen fordrer 1:1-støtte. Der kan derfor ikke forventes tilkøb der kan deles med andre beboere. 
  • Supervision til pårørende 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten (ligeledes ved flytning af beboer ifm. indskrivning) 
  • Yderligere handleplansmøder udover det årlige der er indeholdt i grundtaksten 
  • Yderligere udarbejdelse af materialer og deltagelse i møder udover handleplansmøder 
  • Særligt samvær med forældre o.a. relevante parter (eks. forældrehandleplaner) 
  • Hvis målsætningsarbejde fordrer opdateringer og evalueringer udover de planlagte hver 6. uge, vil dette være et tilkøb 

Takst for tilkøb faktureres med kr. 450,- pr. time. 

 

BEBOEREN SKAL SELV DÆKKE UDGIFTER TIL: 

  • Kost, tøj, lommepenge og medicin 
  • Ikke planlagte aktiviteter i afdelingen, fx ture ud af huset efter eget ønske 
  • Der beregnes egenbetaling i forhold til botilbuddet 
  • Transport, som ligger ud over det, der er inkluderet i taksten 

 

AFDELINGER OG PLADSER 

  • Birkebakken er beliggende i hhv. Brabrand og Thorning og har samlet 22 døgnpladser fordelt på tre afdelinger. Den ene afdeling (i Brabrand) har rumdækkende lift og badefaciliteter som badebåre mm. 
  • Personalet er tværfagligt sammensat dog fortrinsvist med pædagogisk personale 
  • Birkebakken råder over multihal, varmtvandsbassin og store udenomsarealer 

 

TAKST 2025 

Grundtaksten er kr. 8.823,- pr. døgn på afdeling Skovbakken, hvor der ydes støtte og guidning til at håndtere daglige gøremål, men hvor beboeren i en vis udstrækning er selvhjulpen ved badning, spisning, påklædning. 

Taksten er under forudsætning af, at der modtages et dagtilbud i dagtimerne (8-14). 

Indsatsen skal bidrage til, at barnet/den unge oplever en øget mestring af sociale, følelsesmæssige, fysiske og kognitive udfordringer. At der opleves en øget livskvalitet, at tilværelsen opleves overskuelig og meningsfuld, samt at barnet/den unge modtager den hjælp og støtte, der er behov for til at varetage personlig pleje.  

Taksten er beregnet ud fra, at borgeren har behov for massiv specialpædagogisk indsats til nogle eller de fleste opgaver og aktiviteter. 

Tilbud om guidning i forbindelse med almindelig daglig livsførelse. 

Der beregnes med 1:1-normering i alle vågne timer. Der er 1 vågen nattevagt pr. 3 beboere.  

 

SÆRLIGT I FORHOLD TIL INDFLYTNING OG OPSTARTSPROCES 

Forud for opstartsdatoen ligger et forberedende arbejde, hvor der indhentes materiale fra evt. tidligere opholdssted, kommunale sagsakter m.m. Derudover besøges evt. nuværende institutioner samt forældre/pårørende. Ud fra dette udarbejdes risikovurderinger, samt pædagogisk materiale, herunder udkast til handleplan m.m. Personale på Birkebakken undervises og sundhedsfagligt team håndterer og beskriver medicin- og sundhedsfaglige procedurer og notater, samt behov for evt. hjælpemidler og oplæring i disse. Samlet forbrug hertil er 24 timer. 

Da det er børn og unge der anbringes, vil der minimum de første tre døgn være behov for 1:1 (inkl. nattevagt), mhp. at sikre den gode indflytning. Herefter evalueres i samarbejde med myndighed. Samlet forbrug hertil er 51 timer. 

En indskrivningstakst på kr. 33.750,- (75 timer x kr. 450,-) vil derfor blive faktureret for indskrivningsprocessen og er at finde på første faktura. 

BASISINVENTAR 

Værelserne er indrettet med basis seng, med vådligger-madras, såfremt der er behov for dette. Klædeskab, reol, skrivebord, kontorstol og mørklægningsgardiner. Værelset indrettes i samarbejde med familien ved indflytning. 

Har barnet behov for specialdesignet seng, er det tillægskøb ved indskrivningen. 

De fleste hjælpemidler som ståstativer, Walker, specialstole, special sejl, special toiletstole og kørestole skal tilpasses den enkelte, og stilles derfor ikke til rådighed som basisinventar. Det forventes at de ved indskrivningen aktuelle personlige bevillinger af hjælpemidler, forlænges og dækkes økonomisk af myndighed, så de står til rådighed for beboeren under hele opholdet på Birkebakken. 

Basis sejl til evt. lift stilles til rådighed, samt basis vendelagner, såfremt der er behov for dette. 

 

KURSER OG EFTER-UDDANNELSE

Vi vægter kurser og efteruddannelse med henblik på at sikre det faglige niveau

FÆLLES FAGLIGHED

Vi vægter videndeling således, at den enkeltes kompetencer bliver fællesskabets

ORGANISERING

Vi vægter en organisering, der understøtter videndeling både internt og eksternt

Skip to content