Relevante informationer til visitering af elever til STU – Skovbakken under Birkebakken
Hvad er indeholdt i taksten?
Taksten indeholder undervisning i 21 timer i tidsrummet 9-14 (fredag 9-12).
Undervisningen tager udgangspunkt i, at eleven kan deltage i særligt tilpassede læringsrum på Skovbakken almindeligvis med individuel støtte svarende til 1-1 normering. Eleverne på Skovbakken kan ikke forventes at være i stand til at kunne indgå i grupper; hverken under undervisning eller i sociale sammenhænge.
Eleverne forventes ligeledes at være mobile (ikke kørestolsbrugere), men hjælpemidler kan evt. håndteres- det handler oftest om de fysiske rammer og en forventningsafstemning omkring dette.
Birkeskolen kan håndtere et rimeligt omfang af udadreagerende adfærd, ligesom meget tæt vejledning og guidning vil være inkluderet i den forventelige ydelse. Det kan eks. dreje sig om støtte i forhold til at være ked af det, håndtering af konflikter, at savne sine forældre og som støtter borgeren i forhold til at være i forskellige psykiske tilstande såsom uro, opstemthed, f.eks. ved at tilpasse sansestimuli.
Læringsrum tilpasses den enkelte elevs interesseområder, så der sikres at eleven hele tiden ser mening med sin hverdag- sit liv. Det betyder, at eleven følger et allerede velkendt døgnrytmeskema med dertil hørende pædagogiske tilgange og strategier. Dette døgnrytmeskema tilpasses meningsfuldt, sådan at STU aktiviteter indføres i døgnrytmeskemaet, der hvor det giver mening for eleven selv: det kan være ture ud af huset, aktiviteter i huset, konkret undervisning, social træning, ADL opgaver og andre for eleven meningsfulde læringsbaner tilpasset de indsatsområder der er beskrevet i UU- planen.
I DSTU – Skovbakken er det oftest de kontaktpersoner, der i forvejen varetager samarbejdet med- og omkring eleven i bodelen generelt, der også står som kontaktpersoner i STU – regi. Dette for at sikre en indsats der skaber den fornødne tryghed, tillid, genkendelighed og forudsigelighed, som målgruppen på Skovbakken i den grad honorerer positivt af.
Kontaktpersonen(erne) udarbejder i samarbejde med eleven – eller alternativt ud fra den viden og kendskab der er til elevens udviklingsmuligheder og interesseområder og evt. pårørende en dagsstruktur og et skema der tilgodeser elevens behov. Dette aktivitetsskema/døgnrytme samstemmes og præsenteres for UU vejleder.
Når materialet er godkendt, tilrettelægges undervisningen/aktiviteterne efter elevens behov, udfordringer, mulighed og begrænsninger.
Det kan forventes, at der arbejdes ud fra små delmål op ad de overordnede indsatsområder/UU planer: her skal tænkes helt ud i små sekvenser efter igangsætning, med behov for kontinuerlig individuel vejledning og støtte afhængig af elevens generelle funktionsniveau.
Vejledning og støtte kan både være verbal eller evt. suppleret med – eller erstattet af brug af konkreter, tegn til tale, tegnsprog, talemaskine, PC m.m, som har til formål, at vurdere og stimulere den fysiske, psykiske og sociale udvikling. STU – Skovbakken er indstillet på i et rimeligt omfang at tillære sig viden om og kompetencer indenfor anvendte elektroniske hjælpemidler, som kan understøtte eleven.
STU – Skovbakken er indrettet således; at eleven kan tage del i den særlige tilrettelagte undervisning, der hvor det giver mening for aktiviteten og eleven selv. Det betyder at undervisningen kan foregå på alle fællesarealer på Skovbakken, inde som ude, såvel som i elevens egen lejlighed/værelse. Dette aftales ved visitering, ligesom det afstemmes om det afføder behov for ekstra støtte eks. i forbindelse med f.eks. aktiviteter ud af huset, social træning o. lign.
STU – Skovbakken tilbyder støtte til indtagelse af medicin under vejledning og i samarbejde med det interne medicinfaglige team.
Mulige tilkøb:
Efter aftale kan aktiviteter ud af huset også være en del af hverdagen, hvis det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til den enkeltes uddannelsesplan. Eksempelvis kan det være muligt at deltage i rideterapi, fysioterapi eller andre aktiviteter.
Takster:
STU tilbuddet på Skovbakken afhænger af den enkelte elev:
Grundtakst: kr. kr. 3.157,- pr. dag i 5 dage om ugen (2024-takst). Denne takst forudsætter at eleven kan rummes i tilbuddet indenfor ydelsesbeskrivelsen.
Tilkøb vil være muligt, eks. I forhold til ture ud af huset m.m. Her vil tilkøbet afhænge af behovet og afregnes pr. time til en takst på kr. 315,- pr. time.
Nedenfor finder du feriekalender for STU – Skovbakken
- Efterårsferie lørdag den 12. oktober – søndag den 20. oktober
- Juleferie lørdag den 21. december – torsdag d. 2. januar
- Vinterferie lørdag den 8. februar – søndag den 16. februar
- Påskeferie lørdag den 12. april – mandag den 21. april
- 1. maj torsdag den 1. maj
- Kr. Himmelfartsdag torsdag den 29. maj
- Fridag fredag den 30. maj
- Grundlovsdag torsdag den 5. juni
- Pinseferie lørdag den 7. juni – mandag den 9. juni
- Sommerferie 2025 – lørdag den 28. juni – søndag den 10. august
STU – Skovbakken
Baseret på Birkebakkens generelle virksomhedsgrundlag og målgruppe, kan beboere tilbydes et internt skole- og dagstilbud, som vil have særligt fokus på de børn og unge, som udover funktionsnedsættelser, også har ko- eller multimorbiditet og derved brug for mere massiv skærmning end det kan tilbydes på Birkebakkens tilbud i Brabrand.
STU – Skovbakken er bygget op så beboerne kan finde mening med deres STU – tilbud og dertilhørende faciliterede læringsrum og aktiviteter i hverdagen.
Tanken med STU – Skovbakken er at skabe nært genkendeligt miljø, i beboernes egne omgivelser, som er betegnet som hjemligt, trygt og godt, med personale som går igen i såvel skole- som botilbud. Stedet tilbyder målgruppen omgivelser, der varetager deres behov for genkendelighed og ikke mindst ro. Et sted hvor der er plads til at afskærme og favne de små ting i hverdagen.
Formål:
At der gennem meningsfulde og motiverende aktiviteter, skabes præmis for borgernes lyst til deltagelse og engagement, som grundlag for udvikling af:
- At borgerne får optimale muligheder for at deltage i – og bidrage til samfundet- ikke på lige fod med- men med de samme muligheder for inklusion som enhver anden borger, tilpasset de enkeltes fysiske og psykiske funktionsniveau.
- At blive klogere på, hvordan borgerne, trods det handicap der leves med, under de rette forudsætninger, formår at udvikle sig gennem motivation, interesse, deltagelse og engagement.
- At borgerne får et relevant og tilpasset skoletilbud som giver de optimale forudsætninger for læring.
Beskæftigelse og uddannelse:
Det er altid et udgangspunkt, at beboerne på Skovbakken skal fortsætte i deres nuværende beskæftigelse/skoletilbud (hvis de er tildelt et sådanne ved indskrivning på Skovbakken) i det omfang, det er muligt. Er det ikke muligt, så vil Skovbakken tilbyde individuel dagbeskæftigelse for beboerne enten i form af et skoletilbud i samarbejde med den lokale PPR, eller som hhv. STU -tilbud eller §104-tilbud for unge og voksne.
Skovbakken skal ikke være et beskæftigelsestilbud for børn, unge og voksne der ikke har tilknytning til bodelen.
Pædagogisk grundlag:
Der arbejdes på Birkebakken generelt ud fra et kvalitativt, anerkendende, systemisk, narrativt og neuropædagogisk perspektiv. Derudover arbejder vi med Gentle Teaching som relationel tilgang og konfliktnedtrappende metode. Det betyder at vi i praksis tager beboerens livsverden og perspektiv alvorligt.
Gennem en tro på, at vi i praksis kan skabe konstruktive muligheder og begrænsninger i miljøet omkring den enkelte, der tilgodeser dennes handlemuligheder, mener vi at vi, sammen med vores børn og unge mennesker kan skabe; læring, udvikling, motivation, mening og trivsel gennem fokus på den positivt ladede dialog samt gennem visuel og verbal guidning.
Vi tror også på, at vi kan skabe forandring gennem en ressourceorienteret pædagogisk tilgang, hvor den enkeltes stærke sider og potentialer er i fokus. Vi skaber en hverdag hvor ro, forudsigelighed, strukturplanlægning og overblik er en naturlig del af de redskaber og rammer, der støtter beboeren/eleven i en positiv udvikling
Birkebakkens og dermed STU – Skovbakken pædagogiske grundlag hviler på en eklektisk tilgang med base i den konstruktivistiske tænkning, hvor konteksten afgør handlingen. Vi arbejder med konkrete målsætninger for den enkelte beboer og elev (gerne sammentænkt) og disse målsætninger danner grundlaget for pædagogikken samt de aktiviteter og læringsrum der faciliteres og skræddersyes omkring den enkelte.
Metode:
Som et naturligt afsæt i den systemiske tilgang, har vi valgt at arbejde ud fra den organisatoriske udviklingsstrategi, med det der hedder Procesbaseret dokumentation. Når vi tager udgangspunkt i denne metode, skabes alle målsætninger omkring den enkelte elev eller beboer i fællesskab, ligesom metoden sikrer, der skabes et meningsfuldt pædagogiske stillads omkring den enkelte, der er skræddersyet til at skabe de helt rette lærings- og udviklingsmuligheder på et grundlag der giver mening for både elev/beboer samt medarbejdere.
Ud over at kvalificere statusrapporter og UU planer generelt så synliggør procesbaseret dokumentation også beboerens/elevens trivsel og udvikling over tid, gennem effektiv dokumentation af de daglige observationer og det pædagogiske arbejde der gøres. Et praksisnært og kontekstuelt redskab der ligeledes gør det muligt at redegøre for proces samt effekt af udvalgte indsatser gennem en forløbende scoring af beboerens/elevens udvikling inden for de givne målsætninger
Døgnrytmer, ”Hej med dig” /Kommunikationspas og risikovurderinger
– Disse skal altid sammentænkes for beboere og elever på STU – Skovbakken.
For at vi sikre at beboerne/eleverne har en hverdag, der giver mening for dem, skal der altid udarbejdes en form for beskrivelse af deres unikke behov. Dette handler om, at der kan sikres en meningsfuld, tryg, forudsigelig og udviklende hverdag for alle beboere og elever.
Bodelen tager altid udgangspunkt i beboerens døgnrytmebeskrivelse, der fortæller hvilke aftaler, der er omkring den enkelte beboer. Denne døgnrytme udvikles som forklaret tidligere, sådan at den også indeholder STU læringsrum og aktiviteter skræddersyet den enkeltes døgnrytme og dermed meningsdannelse og behov.
Aftalerne er sirligt udarbejdet, efter de forventninger der er aftalt både internt og eksternt og knytter sig op af de målsætninger og UU planer, der er i spil, ligesom de hele tiden justeres og tilpasses systematisk i et årshjul tilpasset den enkelte.
”Hej med dig”/kommunikationspasset er en mere subjektiv beskrivelse, der forsøger at sætte ord på; hvem beboeren/eleven er, hvilke udfordringer der er i spil, behov, pædagogiske tilgange m.m. Disse er skrevet ud fra beboerens synspunkt, så der er mulighed for at forstå dennes livsverden bedre.
Flere beboere og elever har ligeledes risikovurderinger, der ligger enten eksplicit eller implicit i de udarbejdede materialer. Risikovurderingerne er i korte træk, de strategier der gør, at der undgås alvorlige hændelser såvel som helt almindelig tryghed for beboerne (og andre) i deres hverdag.
Hvis medarbejdere, forældre eller pårørende generelt har gode idéer og andre vigtige input til materialerne, så skrives der til kontaktpersonen i STU – Skovbakken, der vil tage det med næste gang beboeren er oppe i Procesbaseret dokumentation i årshjulet (mindst hver 6 uge). Man begynder aldrig at ændre på strategier og aftaler uden denne arbejdsgang, og det kun er det faste personale (og ikke vikarer), der kan tage beslutninger om nye læringsrum og andre aktiviteter, uden at det er taget op med kontaktperson og resten af personalegruppen, medmindre der opstår helt akutte og nødvendige situationer.
Kontaktperson:
Denne person har tovholderfunktionen for alle opgaver omkring beboeren/elevens trivsel og udvikling. Det er bl.a.; forældrekontakt, deltagelse v. status- og UU møder, opdatering af materialer m.m.
Kontaktpersonen er tovholder, men alle målsætninger, statusbeskrivelser m.m. bliver altid udarbejdet i fællesskab med resten af personalegruppen og altid op ad UU- Planer og andre indsatsområder, efter ovenstående beskrivelse vedr. procesbaseret dokumentation.
Særligt målgruppekendskab:
I kraft af at STU – Skovbakken er en internt tilbud med delt kontaktopgave ind i både bodel og STU, føres det store kendskab til eleven også med over i STU – delen.
Materialerne der er udarbejdet og som løbende justeres, omkring den enkelte elev, tager derfor udgangspunkt i elevens unikke livsverden inkl. den/de handicaps eleven lever med samt de muligheder og begrænsninger det evt. medfører.
Materialerne giver med andre ord kendskab til eleven, som denne fremtræder i verden med den/de handicaps eller andre udfordringer der kan være i spil.
Tværfagligt samarbejde og handicapforståelse generelt- men også i f.bm. Clara:
Pradar Willi syndrom og autismespektrumforstyrrelser:
Kontaktpersoner opdateres v. f. eks. kurser omkring emne, ligesom der samarbejdes tæt med de parter der har stort kendskab til den enkelte beboer/elev. Forældre inviteres altid ind med mulighed for bl.a.: at undervise personalet såvel som løbende at justere materialer og overbringe kendskab til hvordan f. eks. Pradar Willi syndrom eller autismespektrum-forstyrrelser træder frem i Claras tilfælde.
På Birkebakken generelt, herunder STU – Skovbakken; fordres der ved ansættelse kendskab til -eller uddannelse indenfor det pædagogiske område, sådan at forudsætningen for kendskab til de præmisser der skal til for, at en beboer/elev for de rette forudsætninger for udvikling, trivsel og læring altid er til stede.
Der afholdes løbende pædagogfaglige sparringer med personalet såvel som undervisning indenfor målgruppen på afdelingsmøder- ofte gennem samarbejde med de tværfaglige team der står til rådighed internt på Birkebakken. Til disse sparringer/undervisning tilpasses både den enkelte medarbejders- såvel som hele medarbejdergruppens behov for enten opdateret viden, ny viden eller anden specifik viden omkring de enkelte beboere og elever.
Birkebakkens (herunder STU – Skovbakken) pædagogiske fundament og metoder (se tidligere beskrivelse) er ligeldes det vi tror på, skaber præmis for beboere/elever med udfordringer netop indenfor autismespekteret såvel som for langt de fleste andre handicaps og diagnoser.
Det vi kigger på er:
Hvor kan vi med fordel sætte luppen ekstra meget over og tilpasse det meningsfuldt, ud fra elevens behov kontinuerligt og i tæt samarbejde med- og omkring eleven over tid.
Værdier – Summen af det vi tror på, det vi gør og det vi ser:
- At føle sig anerkendt
- At føle sig værdifuld
- At kunne udtrykke sig
- At opleve meningsfuldhed
- At føles sig som en del af samfundet
- At blive set og hørt
- At føle sig livsduelig
- At opleve livsglæde
- At føle sig ligeværdig
- At være selvstændig
- At føle integritet
- At føle sig autentisk